Érkezés – Féleszű, félszívű katarzis

2016. december 01. 08:22

Ez személyes lesz. Bíztam ebben a filmben! Effektparádé helyett intelligensen végiggondolt, erős hangulatú művet ígért a példás önuralmú előzetes, mely fojtott habzású, de egyre erősödő figyelmet generált a közösségi médiában is. Spoileres!

2016. december 01. 08:22
Borbíró Andris
Geekz

Most, hogy ezt az igen érett üdvözlőkört letudtuk, lássuk, miért szól panaszom! A film három különböző témát tárgyal eltérő műfaji eszközkészlettel. Az összetevők azonban nem erősítik, hanem akadályozzák egymást, miközben hiányosságaikat a másikra mutogatva mentegetik, profi csapatmunka helyett egymásra támaszkodva bicegő, veszekedő féllábúak tragikomikus képét felidézve.

A film okos, komoly sci-fiként indul - ezt a képet sugallták az előzetesek és a történetről tudható pármondatos összefoglalók is -, egyértelműen ez a legélvezetesebb része. Sajnos azonban nincsen sem ideje, sem bátorsága a feladat nehézségeit alaposan körbejárni, a témához "szakmailag" közel menni - úgy tűnik, Hollywoodban ez még most, a főként csak külsőségeiben geek korszakban is ciki. Természetesen sosem a tankönyvi precízség a cél: nem nekem, a nézőnek kell értenem egy adott kutatási területhez vagy szakmához, ez a film dolga lenne, ha a realisztikus hangvételt választja. (Sosem voltam tűzszerész, a Hurt Lockert nézve mégis úgy éreztem, értek a bombák hatástalanításához. Nem a valósághűség számít - csak annak illúziója.)

Szörnyen zavaró például, hogy nem tudjuk meg, a nálunk fejlettebb idegen faj miért áll annyira passzívan az egyébként általuk kezdeményezett kapcsolatfelvételhez, és miért nem igyekeznek kilépni saját nyelvi komfortzónájukból, leginkább csak reagálva az emberi kommunikációs törekvésekre. (Talán tesztelnek bennünket? Erre nem kapunk utalást.) Nincsen kifejtve, hogy az eltérő kulturális, politikai, társadalmi és tudomány-történeti háttérrel rendelkező kutatócsapatok milyen módokon próbálkoznak, hogyan zajlik a kommunikációjuk - csupán elpukkantott petárda a remek mahjongos ötlet. Efféle információt csak akkor és annyit kapunk, ami egy másik történetszál előrerugdosásához elegendő (az idegenek üzenetének kínaiak általi téves értelmezése képében).

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nimród
2016. december 04. 17:37
Éppen most olvastam a nemrég megjelent Életed története és más novellák, c. kötetben a film alapjául szolgáló Életed története c. elbeszélést. Két szálon fut a történet. Az egyik egy történet a próbálkozásról a földön túli heptapodok (hétlábúak) nyelvének a megfejtésével, és tájékozódás matematikai és fizikai ismereteikről. A hétlábúak a novellában is eléggé passzívak, és a végén búcsú nélkül lelépnek. A másik szál: emlék mozaikok az elbeszélő (asszony) hegyi balesetben, 25 évesen meghalt lányának életéről. Jól megírt, erős együttérzést tud kiváltani az olvasóból. (Belőlem legalább is.) Az első szál tulajdonképpen egy olvasmányos nyelvészeti, szemantikai tanulmánynak is tekinthető, aminek a tökéletes megértéséhez megfelelő felkészültségre van (lenne) szükség. Filmben szerintem ez alig kezelhető téma. A két szál párosítása fura, de engem nem zavart. Talán a tudós nő érzékeny és vonzó anyai oldalát akarta a második szállal bemutatni. Nem tudom, a filmben a mit tartottak meg a novellából, és mit tettek hozzá? Minden esetre meg fogom a filmet nézni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!