Összeomlott a szállítás és épp a szállítmányozók nem engedik talpraállni: a haszonért kartelleznek

2022. január 31. 11:13

A logisztikában is kihasználták a cégek a történelmi válsághelyzetet, hogy nyerészkedjenek. Erről tudósított a Bloomberg üzleti lap, amit a G7 szemlézett.

2022. január 31. 11:13
null

„Az Egyesült Államokban az elmúlt hónapokban a közbeszédben egyre hangsúlyosabban jelenik meg

A Bloomberg hosszabb cikkben járt utána annak, hogy a globális tengeri szállítmányozási piacon mennyire állhat a drágulás fennmaradása mögött a tengeri szállítmányozók versenyellenes magatartása” – írja a lap, hozzátéve, hogy Nicholas Sly, a Kansas City Fed közgazdásza szerint a szállítási költségek növekedése hosszasan elhúzódva, akár a dráguláshoz képest 12-18 hónapig van hatással a globális inflációra. Sly szerint a szállítási díjak 15 százalékos növekedése egy év után a maginfláció 0,1 százalékpontos emelkedését eredményezi átlagosan.

Megítélésünk szerint jól illusztrálja mindez azt, hogy az elmúlt évtizedekben koncentrálttá váló számos amerikai szektor, kihasználva a jelenlegi válsághelyzetet és saját árazási erejét, milyen mértékben okozhatja közvetlenül is az infláció emelkedését. Nem véletlen, hogy egyre több közgazdász véli úgy, hogy nem is a Fednek és a jegybankoknak kellene fellépniük az infláció ellen.

, hogy nem is a Fednek és a jegybankoknak kellene fellépniük az infláció ellen.

„A magasabb díjak a kisebb cégek számára igazán kellemetlenek, amelyek nem tudják kigazdálkodni a többletköltségeket, és nincs olyan alkuerejük, hogy ellenálljanak, ha a nagy szállítmányozók árat akarnak emelni.

adott esetben a szerződéses kötelezettségeket figyelmen kívül hagyva. Eközben az ágazat 2021-ben 150 milliárd dollárra becsült nyereséget ért el, pedig a megelőző 10 évben alig tudtak profitot termelni és gyakran veszteségesen működtek” – írja a lap.

Vannak, akik fantasztikusan jól járnak az áruszállítási káosszal, teszik hozzá, példaként említve, hogy eredményét megtöbbszörözve 35 százalékos profitrátát ért el a világ legnagyobb konténerhajós cége, a dániai alapítású Maersk, de mások sem panaszkodhatnak az ágazatban.

Óriási káoszt teremtettek, hogy óriásit kaszáljanak: ezért nem lesz hamar vége a szállítmányozási válságnak – szólt cikkünk címe, amelyben rámutattunk, hogyan hoznak létre mesterségesen szűk keresztmetszeteket a szállítási cégek az extraprofit érdekében, hogy végre komoly profitot érjenek el a járvány előtti szintekhez képest.

címe, amelyben rámutattunk, hogyan hoznak létre mesterségesen szűk keresztmetszeteket a szállítási cégek az extraprofit érdekében, hogy végre komoly profitot érjenek el a járvány előtti szintekhez képest.

„Az utóbbi időben egyre többször fordult elő, hogy a tengeri szállítmányozóktól függő cégek, gazdasági érdekképviseletek azzal gyanúsították meg a szállítmányozókat, hogy direkt korlátozzák a versenyt. Legutóbb a Brit Nemzetközi Teherszállítási Szövetség követelte a brit kormánytól, hogy vizsgálja meg a globális konténerszállítási piac koncentrációját. A szövetség szerint mindössze tíz, ázsiai és európai székhelyű hajózási társaság, többek között a Maersk, az MSC, a francia CMA CGM SA és a kínai Cosco Shipping Holdings Co. bonyolítja le az áruk tengeri szállításának közel 85 százalékát, miközben huszonöt évvel ezelőtt a húsz legnagyobb vállalatnál csak a globális kapacitás fele koncentrálódott. 

– idézi a lapot a G7.

Rámutatnak arra a megdöbbentő tényre, hogy a tengeri szállítmányozók a legtöbb nagy gazdaságban, például az Európai Unióban és az Egyesült Államokban is

régóta élvezik a versenyellenes törvények alóli mentességet, aminek történelmi okai vannak. 

„Az Egyesült Államokban például a század elején a saját cégeiket a külföldi konkurenciától védve fogadták el ezeket a törvényeket. Az elmúlt hónapokban ugyanakkor történtek lépések annak érdekében, hogy a hatóságoknak több eszköze legyen arra, ha bizonyítani tudják az iparági kartellt (amit egyébként az Egyesült Államok, az EU és Kína szabályozó hatóságai szeptemberi találkozásukkor nem láttak bizonyítottnak).”

Novemberben a Fehér Ház ráadásul felszólította az iparág felügyeletét végző bizottságot, hogy használja fel a rendelkezésére álló összes eszközt a szabad és tisztességes verseny biztosítására. „Az USA-ban a képviselőház novemberben elfogadott egy hajózási törvény reformot célzó javaslatot, ami kibővítené ennek a bizottságnak a jogköreit, megtiltaná a fuvarozóknak, hogy hátrányosan megkülönböztessék az amerikai szállítmányokat, és a cégeknek több jogkört adna a díjemelések megtámadásához. A trösztellenes mentességet azonban ez a javaslat sem vonná vissza. Európában ezt a mentességet 2024-ben fogják felülvizsgálni, addig az Európai Bizottság annyit ígért, hogy szorosan figyelemmel kíséri a konténerszállítási ágazatot” – zárul az elemzés.

(Címlap: MTI/EPA/Sahzaib Akber)

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ma is bukik a Zorbán...
2022. január 31. 20:03
A magas tengeri szállítási árak sztem maradni fognak, valszeg ezek kialakításában az EU és Amerika aktívan részt vett, hiszen ez tulajdonképpen védelmet jelent(ene) az EU és Amerika gazdaságai számára. Mert honnan is hoznak árut azok a hajók nagyrészt? Hát Kínából. Vagyis a horribilis szállítási árak miatt a kínai termékek behozatala olyan drasztikusan drágul, hogy elvben érdemes lehet kiépíteni közelebbi gyártási kapacitásokat. Csak némi hiba csúszott a számításba (megint működött a híres bolsevista szürkeállomány): ugyanis felhajtásra kerültek a szállítási árak úgy, hogy előtte nem jöttek létre alternatív gyártási kapacitások, így most mégis Kínából kell behozni a méreg drágává tett árukat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!