Az autóbontók helyett a szerbiai piacon köt ki a nyugati használt autók egy része

2021. december 04. 14:22

Hiába emelkedett Szerbiában a használt autók piaci ára 23 százalékkal a 2019-as évhez képest, a legutóbbi kimutatások szerint, a használt autók piaca egy százalékkal nőni tudott a járvány előtti időszakhoz képest.

2021. december 04. 14:22

Romana Ranković a használt autók piacával foglalkozó Polovni automobili portál képviseletében a szerb médiának adott nyilatkozatában elmondta, hogy miután az autógyártás piacán bizonyos alkatrészek beszerzése a járvány miatt szinte lehetetlenné vált, csökkent az új autók gyártása is, ezzel pedig lecsökkent a használta járművek kínálata is.

Az hogy külföldön kevesebb használt autót árulnak, a szerbiai használtautó-kínálat is csökkent. Ennek egyenes következménye, hogy megemelkedtek az árak.
Összevetve a tavalyi és az idei adatokat, kiderül, hogy ebben az évben mintegy 10 százalékkal nőtt a használt autók iránti kereslet, de ha a 2019-es évet vesszük figyelembe, akkor csupán egy százalékos növekedés észlelhető. Ugyanakkor eddig 23 százalékos drágulást jegyeznek, de a szakemberek szerint további áremelkedésre lehet számítani. A kereslet és a kínálat közti összhang a piac stabilizálásától függ.

A belgrádi Közlekedési Egyetemi Kar adatai alapján Szerbiában a személygépkocsit átlagéletkora 17 év. Az ország közútjain az autók több mint fele 10 évnél idősebb.

Számos törvény, intézkedés serkenti a sofőröket arra, hogy újabb járműveket vásároljanak. Ennek ellenére

az év elejétől mintegy 25 százalékkal csökkent az új autók eladása, miközben a használt autók behozatala nem csökkent ilyen mértékben.

 Ez jól tükrözi az ország vásárló erejét, hiszen a lakosság csupán kis százaléka tehette meg eddig is, hogy új autót vásároljon. Mindenekelőtt Nyugat-Európából, valamint Szlovéniából, Olaszországból érkeznek a kiselejtezett járművek a szerb piacra.

A Szerbiai Gazdasági Kamara adatai alapján

öt év alatt 800.000 használt jármű érkezett az országba, amelyek többségében Euro 3-as, vagy annál régebbi motor van és a behozatali járművek kétharmada dízelmotoros.

Miután az autóipar arra kötelezte el magát, hogy 2030-ra 60 százalékkal csökkenti a kipufogógázok kibocsájtását, a szerb piacra számos olyan jármű is érkezik, ami nem tesz eleget a szerbiai követelményeknek sem. Továbbá egyre szigorúbbak a műszaki ellenőrzések is, így egyre kevesebb járművet lehet bejegyeztetni.

Ezt felismerve a szerb környezetvédelmi minisztérium támogatja az elektromos meghajtású, illetve hibrid járművek megvásárlását. Ám még így sem lehet nagyobb vásárlási őrületre számtani, hiszen az ehhez szükséges infrastruktúra nem követi ezeket a tárca intézkedéseit,

töltőállomást ugyanis csak elvétve lehet találni még most is a szerbiai utakon.

Elsősorban az autópályákon, a fizetőkapuknál lehet találni, illetve a nagyobb városokban, elsősorban Belgrádban és Újvidéken.

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Armageddon
2021. december 14. 05:45
Szerb belügy, leszarjuk!
h040183
2021. december 06. 10:11
Ok, már csak azt mondd meg, hogy akkor mi mit csináljunk a te magánvéleményeddel?
h040183
2021. december 06. 10:10
Érdekes hogy a nem EU-s Szerbia van terítéken. Engem jobban érdekel az EU-s román hasznaltautó piac, ugyanis elég megnézni az M1-M5 szakaszon a hasznaltautókat cipelő trélerek rendszámát: 10-ből 7 román, 2 bolgár, és max 1 szerb.
Régimikron
2021. december 06. 09:35
Már egy háziasszony is fel tudja mérni, hogy egy új autó csak az eladónak hoz hasznot, mindenki másnak csak kárt. Sokan vannak akik a háziasszony gyakorlati érzékét sem érik el. Vagy jó pénzért beszélnek hülyesegget.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!