Közösségi vitorlázás: bemutatkozik a Balaton Proa

2013. február 22. 16:58

A tervek szerint májusban Badacsonyban kezdődik a hajóépítés, a Balatonon pedig idén nyáron már külön, strandtól strandig tartó látványos versenyeket is rendeznének a polinéz proáknak.

2013. február 22. 16:58
Terján Nóra

Balatoni vitorláshajót egy használt szörfdeszka árából? Lehetséges: idén nyártól egy teljesen újfajta hajóépítési és vitorlázási szokást szeretnének meghonosítani a Balatonon és más magyar vizeken a bambuszrudazatos ősi polinéz versenycsónak, a proa közösségi megépítésével és strandversenyek rendezésével.

Múlthét végén zárult Budapest Boat Show, melynek idei díszvendégeként az ötletgazda Kardos Gábor bemutatta az első balatoni versenyproát, a Vulkánt, amelyet a földkerülő vitorlázó, Méder Áron már ki is próbált a tavon. Új-Zéland vizeit pontosan ilyen hajók népesítik be, tehát a szerkezet a Csendes-óceáni viszonyok közt is megállja a helyét.

A proa egy viszonylag karcsú, könnyű és kifejezetten gyors hajó. Az öt méter hosszúságú hajótest ráadásul szétszedhető, autótetőn is lehet szállítani – így pedig megspórolható a kikötőbérlet és a regisztráció, de a hajólevél vagy kishajóvezetői engedély beszerzése is. Ami viszont megmarad, az a vitorlázás szabadsága.

Szintén üdítő újdonság a vitorlássportban, hogy a kezdeményezés kitalálói a fából és bambuszból készülő hajókat közös anyagbeszerzéssel és építéssel, vagyis közösségi hajóépítéssel szeretnék elterjeszteni, népszerűvé tenni. Két hétvége alatt építenék meg a vízialkalmatosságokat, melyek költsége mintegy 100-150 ezer forint, vagyis töredéke a vitorlásáraknak. A tervek szerint májusban Badacsonyban kezdődik a hajóépítés, a Balatonon pedig idén nyáron már külön, strandtól strandig tartó látványos versenyeket is rendeznének a polinéz proáknak. De milyen lehet egy partról indított verseny? Minden bizonnyal teljesen más élményt nyújthat, mint például a Kékszalag, testközelből nézve átélhetőbb egy verseny: a bólyafordulónál például ki kellene szaladni a partra a versenyzőknek, ahol egy almafröccs megivása jelentené a bólyaforduló teljesítését, majd a befutónál az lesz a győztes, aki a rajtvonalra helyezett serleget először felemeli.

A proák rajongói egyeztetnek ráadásul a Magyar Szörf Szövetséggel is egy közös versenyről, melyet akrobatikus szörfös bemutatók egészítenének ki és mely során díjaznák a legszebb saját építésű hajót, továbbá újfajta versenyszámként szeretnék bevezetni a kooperatív futamot, amelyben egy vonalban kell haladniuk a hajóknak, és az élre törők esnek ki.

Aki pedig szeretne egy, a fentihez hasonló cirkálót építeni az idei szezonra, kövesse az eseményeket a Balaton Proa Facebook-oldalán.

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
HSL
2013. március 24. 14:11
simicska okosba megoldott balatonfüredi kikötőjéről is regélhetne a czikkíró
kardosg
2013. február 24. 15:52
A vitorlázókat többnyire nagyon bosszantja, ha csónaknak nevezik a hajójukat és először mi sem lelkesedtünk a "versenycsónak" kifejezésért, mikor több helyen megjelent a sajtóban, de jobb hozzáállás, ha inkább erényt kovácsolunk belőle, mivel a proák kétségkívül a legjobban evezhető hajók! Óceániában több helyen is nagy evezős proa-versenyeket tartanak ősidők óta. Nálunk külön színfolt lehet az idén induló újfajta strandversenyeken, hogy a vitorlás futamok mellett (fél perc alatt levéve a vitorlázatot) evezős futamokat is indíthatunk ugyanazokkal a hajókkal! Sőt: ami közismerten tilos minden modern regattán, mi olyan vitorlás futamokat is indíthatunk majd, ahol lehet evezni is, így a kormányos taktikai döntései újabb lehetőségekkel bővülnek. Ebből is látszik: milyen tág az úfajta vitorlázási koncepciónk által megnyíló új lehetőségek köre. Rendíthetetlenül halad majd előre a balatoni proa-forradalom:)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!