A „gázai metró” – a Hamász föld alatti alagútrendszere, amit Izrael nem tud csak úgy szétbombázni

2023. október 16. 15:16

Az izraeliek szerint a Hamász élő pajzsként használja a civileket.

2023. október 16. 15:16

Az izraeliek által „gázai metróként” emlegetett több száz kilométeres föld alatti alagútrendszert a Hamász építette a Gázai övezet alatt emberek és javak csempészésére, valamint rakéták és lőszerek tárolására. A föld alatt létrehoztak különböző katonai irányítóközpontokat is azzal a céllal, hogy minél jobban elrejtsék a tevékenységüket az Izraeli Védelmi Erők vigyázó szemei elől – írja a CNN.

A Hamász 2021-ben beismerte, hogy egy nagyjából 500 kilométer hosszú alagútrendszert építettek ki, de ezt semmilyen hivatalos adat nem erősítette meg, így a járatok lehetnek sokkal rövidebbek, vagy akár sokkal hosszabbak is. 

Ráadásul mindezt úgy sikerült létrehozniuk, hogy Izrael folyamatos szárazföldi és tengeri blokád alatt tartotta az övezetet, így a mély alagutakat a szükséges gépek nélkül kellett megépíteniük. Szakértők szerint egyszerű eszközökkel áshatták ki az elektromos árammal rendelkező és betonnal megerősített járatokat. 

Izrael ezért azzal vádolja a Hamászt, hogy humanitárius adományokból építették fel a rendszerüket, a civileket pedig egyfajta élő pajzsként használják.

Ezért egyedülálló a „gázai metró” az alagútrendszerek között

Bár az alagútásás már a középkor óta része a hadviselésnek, és Ázsiában több helyen is vannak hasonló alagútrendszerek, a „gázai metró” abban mindenképp egyedi, hogy a világ egyik legsűrűbben lakott területe alatt helyezkedik el. 

Az Izraeli Védelmi Erők számára komoly fenyegetést jelentenek a föld alatti rendszerek, amelyek ellen nem működnek a legfejlettebb érzékelőik sem. Hiába épített ki Izrael a föld alatt is szenzorokat és falakat, október 7-én a Hamász még is képes volt támadást indítani földön, vízen és a levegőben is. 

Az ilyen alagutak ellen a legjobb megoldás, ha azokat sikerül vagy lerombolni, vagy működésképtelenné tenni. 

Mivel a Gázai övezetben ezek a járatok lakott területek alatt helyezkednek el, Izrael még nehezebb helyzetben van, hiszen a civil lakosság miatt nem, vagy csak óriási politikai költséggel bombázhatja a létesítményt.

A CNN által idézett szakértő, Daphne Richemond-Barak szerint az alagúton keresztül érkező támadások ellen holisztikus megoldásra van szükség. A határok folyamatos felügyelete mellett az embereket is fel kell szólítani, hogy azonnal jelezzék, ha valami szokatlant észlelnek. 

„Nincs tökéletes megoldás az alagútveszély ellen. Sajnos nem létezik föld alatti Vaskupola” – foglalta össze Richemond-Barak.

Nyitókép: MAJDI FATHI / NurPhoto / NurPhoto via AFP

 

Kapcsolódó cikkek a Háború Izraelben aktában.

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tommaso
2023. október 16. 19:50
benedek77 rémmeséi: Mindjárt elsírom magam az izraeli, zsidó terroristák nehézségeit látva. Válasz erre: arab terroristák vannak, zsidók nincsenek. Vagy te tudsz Európában akár egyetlen olyan robbantásról is, amit zsidók követtek volna el? Mert én csak több tucat iszlamista terrorakcióról tudok ( Berlin, Párizs, London, Nizza, stb., stb.,,,
Tommaso
2023. október 16. 19:46
"A Hamász föld alatti alagútrendszere, amit Izrael nem tud csak úgy szétbombázni" A Hamász föld alatti alagútrendszere, amit Izrael csak úgy tud szétbombázni, hogy katonái lemennek a mélybe, és ott szét-, illetve be-robbantják.
Bambuci
2023. október 16. 19:29
Először a benzin jutott eszembe, de az drága, olcsóbb megoldás a tengervíz. Ha mar tengerpart. Kell néhány nagy teljesítményű szivattyú.
békalepcse2.0
2023. október 16. 19:22
Az algútásás, kőporítás legfejlettebb technológiáját a szovjetúnió dokgozta ki és felbomlása után eladták németországnak. A Karlsruhei egyetem kapta meg kutatási projekténkt, amiről a delta tudományos tévés magazinban láttam egy pici inzertet, anno. Azzal tecnikával simán lehet egész izrael alatr akár tízezer kilóméter alagúthálózat kevesebb mint öt év alatt. Erről bőségesen írtam az évtizedek alatt és senki nem vette komolyan. Most meg néznek ki bután a fejükből a moszad és csatolmányaik. Pedig a nehézgépek és kőtörmelékek ellen volt felderítő rendszerük, de homokra az biztosna nem.... Vajon miből épült ki Gáza így, hanem a kitermelt kőből és talajból származó zúzott kőből (betony a gy.k. ) és homokból?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!