Olvasson Mindenki Velünk! – az OMV Hungária olvasást népszerűsítő programja

2016. október 28. 13:26

Barátaikkal, sportolással, internetezéssel és számítógépes játékokkal töltik legszívesebben szabadidejüket a 6–15 éves gyerekek, miközben a könyvolvasás és a tévénézés is a legkevésbé népszerű tevékenységek közé került – írja a család.hu, az OMV Hungária reprezentatív, a 6–15 éves korosztály szüleinek megkérdezésén alapuló Olvasáskutatása alapján.

2016. október 28. 13:26
Család.hu

Jelentősen eltér egymástól a szabadidős tevékenységek fontosságáról alkotott kép a gyerekek és szüleik fejében. A személyes, baráti időtöltést ugyan hasonlóan fontosnak ítélik, ugyanakkor jelentősen eltérően a vélekednek a sport, a számítógépes játékok, az internetezés, és az olvasás jelentőségéről.

A szülők leginkább a sportot, az olvasást és az „offline” játékokat részesítenék előnyben gyermekük fejlődése szempontjából, míg a 6–15 éves korosztály azonban a baráti találkozókon és a sporton kívül inkább zenét hallgat, zenei videókat néz, internetezik és számítógépen vagy konzolon játszik. A könyvolvasás a gyermekek számára a szabadidős tevékenységek toplistáján a 8. helyen szerepel az OMV Hungária reprezentatív, a 6–15 éves korosztály szüleinek megkérdezésén alapuló Olvasáskutatása szerint. Tízből csak 2-3 szülő látja gyermekét „könyvmolynak”. A szabadidő eltöltésében nagy különbség mutatkozik a lányok és a fiúk között: míg utóbbiak a számítógépes, illetve konzoljátékok mellett a sportot és az internetezést szeretik jobban, addig a lányok körében népszerűbb a zenélés, az éneklés, a tánc, de az olvasás is.

A szülők megítélése alapján az olvasás 9–10 éves korban számít a legnépszerűbb szabadidős tevékenységnek. A kutatás szerint a kisebbek még csak ismerkednek a könyvekkel, míg a nagyobbaknál a könyvolvasás helyét egyértelműen az online tartalomfogyasztás, a chat és a számítógépes játékok veszik át. Hasonló a helyzet a sporttal is, az internetes tevékenységek térhódításával ennek népszerűsége is csökken a gyerekek körében.

Az OMV Olvasáskutatása szerint a szülők közül minden harmadik nyilatkozott úgy, hogy gyerekként sem volt kedvence az olvasás. Beszédes ugyanakkor, hogy jelenleg kétharmaduk nem olvas sokat – amit idő- vagy pénzhiánnyal magyaráznak. A 6–15 évesek több mint ötöde a tanuláson kívül nem olvas önállóan, de további 35 százalékuk is csupán legfeljebb napi fél órát. Valamivel többet olvasnak a lányok a fiúknál, harmaduk heti 4,5–7 órát vagy ennél is többet, míg a fiúknál ugyanez a kategória csupán 16 százalék. Az összes megkérdezett válaszadó szülő átlagosan heti 2,9 órára becsülte a gyermeke által önálló olvasással töltött időt. A 9–10 évesek közel harmada 4,5–7 órát vagy ennél is többet olvas, míg az önállóan egyáltalán nem olvasók részaránya ebben az életkorban csupán 5 százalék (szemben az olvasással még ismerkedő kisebbek 46, illetve az online világra nyitó nagyobbak 16 százalékos arányával e kategóriában).

A kisebbeknél, a 6–10 éves korosztálynál a szülői felolvasás jellemzőbb: a szülők közel 80 százaléka szokott felolvasni gyermekének e szegmensben. Érthető módon a 11–15 éveseknél ez az arány 10 százalék közelébe csökken.

Az önállóan olvasott vagy felolvasott gyermekkönyvek többsége a család tulajdonában van, a megkérdezett családok 31 százaléka veszi igénybe a városi, és alig több mint ötöde az iskolai könyvtár szolgáltatásait gyermekkönyvek kölcsönzésére. A felsőfokú végzettségű szülők önállóan olvasó gyermekeinek több mint fele a városi, közel negyede pedig az iskolai könyvtárból is szerez be műveket. Az érettségi nélküli szülők 6 százaléka említette, hogy gyermeke használja a városi, 29 százalék szerint pedig az iskolai könyvtárat, a szűkösebb anyagi helyzetben lévőknél azonban 29 és 22 százalék e két kategória aránya.

Olvasson Mindenki Velünk!

Az Olvasson Mindenki Velünk! az OMV Hungária olvasást népszerűsítő programja, amelynek célja, hogy minél több általános iskolás korú gyermek figyelmét hívja fel az olvasás fontosságára. A program két énekes-nagykövete Lola és Puskás Peti, akik az ország általános iskoláiban szervezett zenés programokkal viszik közelebb a könyveket a diákokhoz – átvitt és valós értelemben egyaránt. Az olvasást népszerűsítő program keretében a vásárlók a vállalat töltőállomásain adhatják le elolvasott könyveiket, amelyeket az OMV iskolák könyvtárainak juttat el. A kampány során eddig több mint 30 ezer könyv gyűlt össze, 23 iskolában került sor felolvasásra, összesen mintegy ötezer gyermek részvételével.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!