A közösségi média napjainkban egyértelműen a politikai küzdelmek terepévé válik. Összeállításunkban elemezzük, hogyan teljesítettek az utóbbi hónapokban a magyar jobb- és baloldal politikusai, pártjai, véleményvezérei.
2021. december 13. 12:00
p
33
3
64
Mentés
Pálfy Dániel Ábel írása a Mandiner hetilapban.
Az elmúlt évtizedben a közösségi média gyorsuló ütemben vette át a közvetítő szerepet nemcsak a hagyományos médiumoktól, hanem a portáloktól is. A Mandiner internetes felületének olvasói és szerkesztőink is tapasztalják ezt: véleményszemle-rovatunkban a szerzők neve alatt egyre többször csupán annyi szerepel: Facebook.
Éles versenyben a Fidesz politikusai több interakciót szereztek, mint a baloldal szereplői”
A közélet szereplői felismerték, hogy a leghatékonyabb módon a közösségi médián keresztül tudják elérni a szolgáltató adatai alapján pontosan meghatározható célcsoportjaikat. A Facebook nagyságrendekkel nagyobb elérést biztosít számukra, mint bármilyen másik médium. Érthető tehát, hogy bár a politikai kommunikáció nem költözött át teljes mértékben, a legfontosabb információk kivétel nélkül megjelennek a közösségi oldalon. Ma már alig van sajtótájékoztató Facebook Live nélkül, a politikusok és a véleményvezérek itt kommentálják az aktuális híreket, történéseket, üzengetnek egymásnak, sőt sokszor a „nagy bejelentéseket” is itt teszik meg.
A Mandiner rendszeresen készít heti összegzéseket a politikai tér szereplőinek közösségi médiában elért teljesítményéről. Az országgyűlési választáshoz közeledve a közösségi médiában is egyre intenzívebb a politikai kommunikáció, az üzenetek választókhoz eljuttatásának sikere a Facebookon közvetlenül is mérhető. Az adott politikus követőinek száma a potenciális elérést, a megosztott tartalmakkal kapcsolatos interakciók (lájkok, diszlájkok, megosztások, hozzászólások) mennyisége pedig az elért közönség figyelmének mértékét jelzi – ez utóbbi alapján, elemzőszoftverek segítségével mérjük a szereplők eredményességét.
Októberben éles versenyben a Fidesz politikusai több interakciót szereztek, mint a baloldal szereplői, amiben Orbán Viktor Facebook-oldalának kiemelt szerepe volt. Az eredmény alapján egyértelmű, hogy Márki-Zay Péter hiába lett a baloldal miniszterelnök-jelöltje, az elérés szintjén nem igazán tudott profitálni ebből. Mint ahogy a balliberális média támogatásából sem, hiszen eredményei nem igazolják, hogy valós volna a Telex, a 444, a HVG és a 24.hu narratívája, miszerint új, jobboldali szavazókkal egészíti majd ki a baloldali tábort. Márki-Zaynak láthatóan nincs átütő erejű bázisa a neten, követőtábora nem nyúlik át a lövészárkokon, sőt még a baloldalnak is csupán csak egy részét tudja lefedni – októberben Dobrev Klára és az előválasztás első fordulójában kieső Jakab Péter is jobb eredményeket ért el nála.
Összességében a jobboldali politikusok 4,7 millió, a baloldal szereplői 4,3 millió interakciót szereztek. A miniszterelnök-jelöltek versenyében Orbán Viktor majdnem kétharmados győzelmet aratott, az interakciók 74,5 százalékát szerezte meg. A Fidesz egyértelmű győzelmet aratott a pártok versenyében októberben, azonban ha az ellenzéki pártok interakcióit mind összeadjuk, akkor már fej fej mellett áll a két tábor. Ez viszont módszertani szempontból nem lenne helyes, mivel a baloldali pártok követői közt igen nagy az átfedés.
Novemberben a jobboldal politikusainak Facebook-bejegyzései, videói és egyéb tartalmai összesen 4 millió interakciót hoztak a konyhára, a baloldal pedig 3,9 milliót kapott, azaz némileg kiegyenlítettebb volt a verseny. A legerősebb eredményt e hónapban is Orbán Viktor érte el, ő egymaga több mint 1 milliónyi reakciót kapott, a második helyen Jakab Péter állt 712 ezerrel. Márki-Zay Péter közösségi oldalán kevésbé volt eredményes – múlt hónapban összesen 397 ezer reakciót kapott a Facebookon.
A politika azonban nem csak politikusokból áll, a politikai kommunikáció fontos részei a véleményvezérek, influenszerek – ideértve a politikai tartalmú mémoldalakat is –, sokuk eredményei a politikusokéival vetekszenek. E tekintetben az élmezőnyben erős – elsősorban generációs – különbség van a jobboldali és baloldali szereplők között. A baloldali influenszerek többsége a 2000-es években, a Gyurcsány-korszakban vagy még korábban szerzett hírnevet, ilyen például a börtönmúlttal bíró Tasnádi Péter mellett az egykori tévés Juszt László vagy a 2006-ban Gyurcsány Ferencet mentegető Sváby András. Ezzel szemben a jobboldali top 10 fiatalokkal van tele, akik az utóbbi pár évben jelentek meg a közéletben. Ilyen a hétről hétre listavezető Deák Dániel politikai elemző, Bohár Dániel újságíró vagy épp Dávid Bence, aki néhány éve még egyetemista volt. A közösségi médiás influenszerek névsorát tekintve a jobboldal valószínűleg nagyobb potenciállal lehet majd képes mozgósítani a fiatalokat, mint a baloldal.
A jobboldal véleményvezérei futószalagon gyártják a világmagyarázó kreatív tartalmakat és hírkommentárokat”
Úgy tűnik, a kormányoldal a közösségi médiás jelenlétet erősítő Megafon Központra épített stratégiája is beérett. A konzervatív oldal jóval szervezettebb, véleményvezérei gyakorlatilag futószalagon gyártják a világmagyarázó kreatív tartalmakat és hírkommentárokat, ami az eredményekben is megmutatkozik. Az utóbbi két hónapban egyértelmű győzelmet aratott a jobboldali véleményvezérek csapata. Októberben az interakciók 64 százalékát, 3,7 milliót söpörhettek be a baloldal 2 milliós eredményével szemben. Novemberben sem változott érdemben a két tábor közti különbség: a baloldal tíz vezető véleményvezére 2,3 millió, a jobboldalé pedig 3,4 millió interakciót ért el.
***
***
Orbán az élen
A magyar politikusok közül messze Orbán Viktornak van a legtöbb követője, szám szerint csaknem 1,2 millió ember kíváncsi a Facebookon közvetített üzeneteire. Ez egyébként nemzetközi összehasonlításban is tekintélyes tábort jelent – Emmanuel Macront, Franciaország elnökét 3,7 millióan, Boris Johnson brit miniszterelnököt 2,2 millióan követik. Itthon a második helyen Jakab Péter, a Jobbik elnöke áll 429 ezres táborral, a dobogó harmadik fokát pedig Gyurcsány Ferenc foglalja el 318 ezer követővel. Márki-Zay Péter 131 ezer követőjével Dobrev Klárával holtversenyben a tizenegyedik helyen áll listán.
A magyar politikusok közül messze Orbán Viktornak van a legtöbb követője, szám szerint csaknem 1,2 millió ember kíváncsi a Facebookon közvetített üzeneteire. Ez egyébként nemzetközi összehasonlításban is tekintélyes tábort jelent – Emmanuel Macront, Franciaország elnökét 3,7 millióan, Boris Johnson brit miniszterelnököt 2,2 millióan követik. Itthon a második helyen Jakab Péter, a Jobbik elnöke áll 429 ezres táborral, a dobogó harmadik fokát pedig Gyurcsány Ferenc foglalja el 318 ezer követővel. Márki-Zay Péter 131 ezer követőjével Dobrev Klárával holtversenyben a tizenegyedik helyen áll listán.
***
Márki-Zay mélyrepülésben
Hiába reménykedtek sokan abban, hogy a baloldal miniszterelnök-jelöltjének sikerül majd megszólítania a jobboldali szavazótábor egy részét is, Márki-Zay Péter Facebook-kommunikációjának eredményessége jelentősen csökkent az utóbbi hetekben. A politikus október végétől a migráció és a rezsicsökkentés témájában indított támadást, ám az interakciószámokból világosan kiderült: kampánya nemhogy új szavazókat mozgatott volna meg, de látványos lefelé tartó spirálba lökte őt magát is, még a baloldali háziversenyben is visszaesett. A november eleje óta tartó trend alapján kijelenthető, szereplései egyáltalán nem növelték a baloldali összefogás esélyeit. A mélyrepülésben vélhetően az is szerepet játszik, hogy a politikus a közelmúltban megosztó kijelentést tett. Egy beszédében úgy fogalmazott, a migrációval „meg lehet nyerni egy választást addig, amíg a választókat sötétben tartjuk, és trágyával etetjük, mint a gombát”. A kijelentését követő felháborodást úgy kommentálta, „ezt csak a legostobább Fidesz-szavazók vehették magukra”. A politikus, aki rendszeresen hangsúlyozza, hogy keresztény, a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy támogatja és engedélyezné az azonos neműek házasságát.
Hiába reménykedtek sokan abban, hogy a baloldal miniszterelnök-jelöltjének sikerül majd megszólítania a jobboldali szavazótábor egy részét is, Márki-Zay Péter Facebook-kommunikációjának eredményessége jelentősen csökkent az utóbbi hetekben. A politikus október végétől a migráció és a rezsicsökkentés témájában indított támadást, ám az interakciószámokból világosan kiderült: kampánya nemhogy új szavazókat mozgatott volna meg, de látványos lefelé tartó spirálba lökte őt magát is, még a baloldali háziversenyben is visszaesett. A november eleje óta tartó trend alapján kijelenthető, szereplései egyáltalán nem növelték a baloldali összefogás esélyeit. A mélyrepülésben vélhetően az is szerepet játszik, hogy a politikus a közelmúltban megosztó kijelentést tett. Egy beszédében úgy fogalmazott, a migrációval A kijelentését követő felháborodást úgy kommentálta, . A politikus, aki rendszeresen hangsúlyozza, hogy keresztény, a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy támogatja és engedélyezné az azonos neműek házasságát.
Finisbe fordul az európai parlamenti és az önkormányzati választás kampánya, egymásnak feszülnek az oldalak, néha már úgy tűnik, nem lehet tovább feszíteni a húrt. Kacsoh Dániel írása.
A Tisza Párt alelnöke a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordul a Fidesz háborúellenes kampányának betiltása érdekében. Emellett Orbán Viktort is bíróság elé citálná „rémhírterjesztés” miatt.
A baloldal csak az orbánozásban hisz, szenvedélye a sértegetés, küldetése pedig a nyugati támogatók céljai szerint változik. Ez derült ki tegnap is. Nagy Ervin írása.
Finisbe fordul az európai parlamenti és az önkormányzati választás kampánya, egymásnak feszülnek az oldalak, néha már úgy tűnik, nem lehet tovább feszíteni a húrt. Kacsoh Dániel írása.
A Fidesz főpolgármester-jelöltje keményen beleszállt Karácsony Gergelybe.
p
1
1
6
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 64 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lauder Stenonis..
2021. december 13. 15:26
A múlt héten a megafon 1 nap alatt 15 millió forintot költött el facebook hirdetésekre.
Amióta van megafon, 350 millió forint ment el facebookos reklámra.
Ekkora pénzösszeghez képest eléggé szerény a felmutatott eredmény.
Ceterum autem censeo 0rbán Viktor hazaáruló.
"A jobboldal véleményvezérei futószalagon gyártják a világmagyarázó kreatív tartalmakat és hírkommentárokat”
Hát ez az!
A gagyit és a mocskot.
Mire fel folytatnak jóslási tevékenységet a "jobboldal véleményvezérei" jós szakképzettség nélkül?
Kontárok?
A személyeskedés meg ugyan lehet vélemény, de világmagyarázat ugyan nem.
Hírkommentárhoz meg hír is kellene.
Az nem hír, hogy ez is lehet az is lehet, amaz is lehet.
Ez is elképzelhető, az is elképzelhető, amaz is elképzelhető.
Ez sem zárható ki, az sem zárható ki, amaz sem zárható ki.
Ilyen "hírekkel" van tele a média.
"A Mandiner rendszeresen készít heti összegzéseket a politikai tér szereplőinek közösségi médiában elért teljesítményéről."
Óvodás szintű intellektusú felnőttek gyerekes harca a homokozóban.
Szánalmas és siralmas valamint tragikus is egyben, hogy "likefightá" silányult a közélet.