Rádiót vegyenek! De minek?

2016. május 24. 8:08

Gerényi Gábor
gg.blog
Mi vihette rá az amerikai felet, hogy egy ilyen kétes, de inkább biztos bukó ügyletbe beleszaladjon? Mit kalkulálhat Simicska, hol lesz neki ebből a vélhetően készpénzmozgás nélküli ügyletből előnye?

„Kis magyar médiafinanszírozás ante portas: újabb látszólag teljesen értelmetlen, viszont megdöbbentő adásvétellel bővült a hazai médiatulajdonosok listája, ismét van rádiója az előző évtized kasszasikerét üzemeltető Sláger Rádió Zrt-nek. Visszaváltoztak a médiafogyasztási szokások?

Lassan felnő egy új generáció, így a történet elejét nem árt visszaismételni: a két magyar országos kereskedelmi rádiófrekvenciát 2009-ig egy amerikai  ez volt a Sláger Rádió Zrt.  és egy angol cég (amely a Danubius Rádiót üzemeltette) bérelhette, meglehetősen nagy anyagi sikerrel: előbbi évente hárommiliárd forintos reklámbevételt ért el rendszeresen.

Nagyjából minden afelé mutatott, hogy ez a konstrukció örök és elpusztíthatatlan marad, az akkor kormányzó koalíció azonban máshogy döntött. Miért ne maradjon Magyarországon, ráadásul biztos helyen ez a szép összeg, gondolták, így a rákövetkező hét évre két magyar vállalkozás kapott lehetőséget műsorsugárzásra, történetesen a szocialista háttérember Puch László, és az akkor még lelkes fideszes Simicska Lajos cége.

A tartalomfogyasztási szokások akkoriban viszont tényleg gyorsan változtak, és a rádió mint hirdetésközvetítő média nagyon gyors tempóban vesztette el addig előnyös pozícióját  mire az új szervezetek felálltak és elindultak, a piacról megszerezhető éves hárommilliárd álomnak sem volt nevezhető, de még a harmada-negyede sem.

Puch Neo FM nevű csatornája így hamar arcra bukott, Simicska Class FM-je viszont, élvezve a 2010-es kormányváltás áldásos hatásait, boldogan lubickolhatott az államtól megszerezhető reklámbevételekben.

Ironikus, hogy Amerika Kapitány közben alaposan visszavágott az elvesztett reklámpénzekért, az épp akkor beindult folyamatok eredményeképp internetes területen a Google és a Facebook révén most már úgy éves húszmilliárd forintot visznek haza a tengerentúlra a magyar szereplők elől (pontos adatot nem tudhatunk, mert az átláthatóság nem igazán erényük, nem tesznek közzé semmilyen ránk vonatkozó pénzügyi eredményt). A magyar internetes reklámpiac ezzel rendesen haza is lett vágva.

Időközben azonban történt egy és más, Simicska pozíciói nemcsak megrendültek, de el is tűntek, és eltűnt az állami segítség is rádiójából, a hétéves bérleti időszak pedig éppen most, az év végén jár majd le. Aki csak minimálisan követte az eseményeket, az is biztos lehetett benne, hogy a veszteséges és sokat büntetett Class FM számára ez a véget jelenti.

Ez a mostani húzás, a rádió amerikai kezekbe adása ezért jelent váratlan eseményt  lyat, amiről nagyjából senki sem tudja, hogy miért jó a feleknek, és a motivációkat, valamint a vételárat sem Simicska, sem az amerikaiak nem kötik a közvélemény orrára.

Egy frekvenciáját éppen elvesztő, veszteséges rádió értéke maximum annyi, amennyi a benne lévő számítógépek és stúdióberendezések értéke  de inkább kevesebb. Az amerikai cég egyszer már nagyon megégette magát a magyar politikával, másodszor miért próbálkozna. A rádiós reklámpiac manapság minden, de nem csábító, még a minimális kamatot nyújtó államkötvény is jobb befektetés. Szakmailag.

Mi vihette rá tehát az amerikai felet, hogy egy ilyen kétes, de inkább biztos bukó ügyletbe beleszaladjon? Mit kalkulálhat Simicska, hol lesz neki ebből a vélhetően készpénzmozgás nélküli ügyletből előnye?

Nem hiszem, hogy gyors választ kapunk bármelyik kérdésre, az viszont megjegyzendő, hogy az amerikai vevő odahaza is meglehetősen lobbiképes  2009-ben el tudta intézni, hogy az amerikai kongresszus alsóháza demokrata párti kezdeményezésre ítélje el a szocialista kormány praktikáját, melynek eredményeként frekvencia nélkül maradtak. A magyar kormány az utóbbi hetekben Amerika-ügyben, különösen demokrata vonalon meglehetős harsány kijelentéseket tett (ld. még: Sorosozás), és Simicska talán ezzel üzen vissza valamit? De mit? Hogy Amerika velem van? Teljes őrület az egész.

De ha mégis valami ilyen játék zajlik, akkor ebbe hogy fog belekavarni például az év végi elnökválasztás? (Nagyjából a magyar frekvenciaosztással egy időben.) Ahol épp a demokraták állnak most bukóra?

Azt hiszem, jobb, ha keresünk egy jófajta, alufóliából szabott sisakot.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 22 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Honnan veszi a szerző, hogy a demokraták bukóra állnak?
Hillary esélye legalább akkora, mint Trumpé (sajnos).

Válaszok:
hátakkor | 2016. május 24. 9:43
hátakkor | 2016. május 24. 11:28

Még az évei 3 milliárd reklám bevétel is hangyafing egy országos csatornának. Sok hűhó semmiért.

Közben elindult a Rock rádió, rosszabbra számítottam.

A Google meg FB igen, sokat kiránt a magyar reklámtortából, meg a tartalomszolgáltatóktól is ezáltal..

és az se kizárt Trump egy Demokrata troll..

Már ez is szomorú valahol, hogy egy piszlicsáré magyarországi kereskedelmi csatorna ( vagy csatornák) függ(enek) attól, ki nyer az USA-ban..

sorozás kis betű. Itt kettőspont után van, lehet mondateleji nagy betű..

Én azt látom, hogy olyan munkahelyeken mint autószerelő, pék, trafik, fodrász, stb. ott valamelyik csatornát tolják egész nap kényelemből..

Ma az új Rock Rádión Fonográf ment, nem túl rockosan..

Kocsiban én is inkább iPodról tolom a zenéket. Rádió csak rövid kis városi szakaszokon megy.

"Azt hiszem, jobb, ha keresünk egy jófajta, alufóliából szabott sisakot."


Gyerekek , Gerényi Gábor mókás megfogalmazással azt mondja emitten:

Van itten valami Összeesküvéselmélet [Mel Gibsonos :-D]


Honnan veszi egyébként GG, hogy a demokraták bukóra állnak?


Hillary Klingon kampányol a következőképpen ufókról illetve UAP-okról :

"»Elég történet van már ahhoz odakint, hogy azt gondoljam, ezeket nem csak konyhában üldögélő emberek találták ki.« "


Mondhatni ez annyit tesz, hogy elképzeltethetőnek tartja ez az öreg róka hogy például sorozatforgatókönyvírók is foglalkoznak már a téma társadalmasításával, azaz nem csak konyhában üldöglő emberek találják ki :) .

Így alufólia-sisakozik Gerényi is alighanem :-)

Válaszok:
ÁrPi | 2016. május 24. 11:51

...Elnézést sorosforgatókönyvírókat akartam az elébb írni, csakhát ráállt a kezem a sorozatforgatókönyv szóra :-D

OFF (Soros)

Te médiaszakértő kollega, janika!


Azt mondod aki manapság rádióba ruház be az egy média idióta vagy pártkurva pénzkifizetőhelyet üzemeltet.

El kell tehát töprengened Gerényi fent is olvasható kérdésén:


"Mi vihette rá tehát az amerikai felet, hogy egy ilyen kétes, de inkább biztos bukó ügyletbe beleszaladjon? [...] megjegyzendő, hogy az amerikai vevő odahaza is meglehetősen lobbiképes "

DE Honnan veszi egyébként GG, hogy a demokraták (USA, you know) bukóra állnak?

Egyetlen online rádió se m áll meg a lábán, nézz utána. A Google meg a Facebook igen. De azok nem online rádiók. A hangzó média elég kevéssé érdekli a hirdetőket manapság.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés