Ne essünk át a ló túlsó oldalára a vörös húsok ügyében!

2015. október 29. 1:34
Egészségügyi témához képest szokatlanul nagy felzúdulást keltett a WHO tanulmánya, melyről a Mandiner is beszámolt főoldalán, s amely a feldolgozott húskészítményeket rákkeltőnek minősítette, a vörös húsokat pedig a valószínűleg rákkeltő kategóriába sorolta. Ugyanakkor mindazoknak, akik a vegetáriánus étrend melletti egyértelmű állásfoglalásnak fogták fel a hírt, érdemes odafigyelniük arra is, hogy egyrészt a tanulmány nem tér ki a fehér húsokra, másrészt azon a bizonyos listán a rákkeltő anyagok között nemcsak a dohányzás vagy az azbeszt szerepel, hanem például a napsütés is.

Az MTI a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkárát kérdezte meg ez ügyben, s a szakember válaszát, amelyben a szélsőségekkel szemben a mértékletességet és a kiegyensúlyozott étrendet javasolja, talán érdemes iránymutatónak tekinteni a téma kapcsán. Erdélyi-Sipos Alíz elmondta, a rákbetegségek kialakulásáért 70-80 százalékban a környezeti tényezők felelősek, és ebben nagy szerepe van a táplálkozásnak.
 A szakember hangsúlyozta, az egészséges táplálkozási ajánlásokban a húsok és húskészítmények nem a táplálkozási piramis alján, hanem a 4. szinten találhatók, így nem ezekből a nyersanyagokból, élelmiszerekből kell napi szinten a legtöbbet fogyasztani. Gyakoriság tekintetében részesítsük előnyben a szárnyasokat, a halakat és ezt követően a vörös húsok is szerepelhetnek.


A dietetikus nem vitatta, hogy a vörös húsok fogyasztásának nagyon sok jó élettani hatása van, azonban a mértékletességet mindig szem előtt kell tartani. „Ha valamiből túl sokat, vagy túl keveset fogyasztunk, annak ugyanúgy káros hatásai lehetnek" –hangsúlyozta. Erdélyi-Sipos Alíz kiemelte, a WHO-jelentés sem azt mondja, hogy tilos ezeket az fogyasztani, hanem a mértékletességet hangsúlyozza.
 A szakember szerint több zöldséget, gyümölcsöt, tejet, tejterméket, teljes kiőrlésű lisztből készült pékterméket ajánlott fogyasztani, hiszen a rostdús táplálkozásnak preventív hatása van a daganatos betegségek kialakulása szempontjából.
 „Lehet enni virslit egy héten egyszer vacsorára, de ne három párat" – érzékeltette a szakember, aki hozzátette, a szakma számára nem tartalmazott sok újdonságot a WHO jelentése.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés