Nagyobb szabadságot kapnak a tanárok az új Nemzeti alaptantervvel

2017. június 06. 09:38

Elkészült az új Nemzeti alaptanterv koncepciója: nem a jelenlegi, túlszabályozott és „nem feltétlenül korszerű” Natot változtatják meg, hanem teljesen újat készítenek, amellyel nagyobb szakmai szabadságot és az azzal járó nagyobb felelősséget kapnak a pedagógusok – mondta el Csépe Valéria miniszteri biztos.

2017. június 06. 09:38

Mostanra kialakult az új Nemzeti alaptanterv (Nat) koncepciója, amelynek lényege, hogy az egyes képzési szakaszok végére megszerzendő tudásanyagot és készségeket határozzák meg, vagyis kimeneti szabályozású lesz, és ez a pedagógusok nagyobb szakmai szabadságával jár együtt – mondta Csépe Valéria, a Nat kidolgozásáért felelős miniszteri biztos az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában. Csépe Valéria példaként említette, hogy meghatározzák majd, mit kell tudni és milyen kompetenciákkal kell rendelkezni az általános iskola alsó tagozata, felső tagozata, illetve a középiskola végére. A koncepciót tehát már kialakították, a teljes Nat és a hozzá tartozó kerettantervek azonban még hosszú munkát igényelnek – tette hozzá.

A miniszteri biztos kijelentette: nem a mostani, túlszabályozott és „nem feltétlenül korszerű” Natot változtatják meg, hanem teljesen újat készítenek. Az új Nattal nagyobb szakmai szabadságot és az azzal járó nagyobb felelősséget kapnak a pedagógusok – folytatta. Ez azt jelenti, hogy a tanároknak alkalmasnak kell lenniük arra, hogy korszerű tartalmakat korszerű módszerekkel adjanak át, emellett tudjanak korszerű, jól működő pedagógiai programokat és helyi tanterveket készíteni – magyarázta.

Nagy hiány van ma az alkalmazkodás alapját jelentő digitális kompetenciákban és idegennyelv-tudásban, ennek a kettőnek a megszerzésére nagy hangsúlyt fektet majd az új Nat – közölte. Az előbbivel kapcsolatban megjegyezte: nem informatika oktatással kívánják azt megtanítani, hanem az eszközök használatán keresztül, a tananyagba, a tantárgyakba, a tanórába beépítve. Ugyanígy kellene eljárni az idegennyelv-oktatással is – fűzte hozzá.

Csépe Valéria kitért arra is: nem lehet tudni, hogy 2029-ben, amikor a most szeptemberben iskolássá váló gyerekek elvégzik a középiskolát, milyen szakmák lesznek, és azokhoz milyen készségek szükségesek. Ezért fontos az élethosszig tartó tanulás egyik alapját jelentő problémamegoldó, illetve kritikus gondolkodás átadása az iskolában, vagyis az, hogy az ember mindig tudjon tanulni, újat tanulni és azt alkalmazni. „Ez a kulcsa, alfája és ómegája egy jól működő iskolarendszernek” – jelentette ki.

(MTI)

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tmmate
2017. június 06. 15:22
Negyven év a pályán, valamint legalább tizenöt év a másik oldalon nagyszülőként. Az utóbbi tele drámával, amit nem nagyon mertem volna gondolni. Hosszan írhatnám, de a terjedelem nem teszi lehetővé a kötetnyi tapasztalatot. Az biztos, hogy nem egyszerűen a bérrel, nem a tantervvel és nem a tankönyvvel van probléma. Amúgy, ha valaki belegondol, hogy a mostani gyerekek hogyan fogják leélni az életüket, illetve ahogyan már élnek, akkor felmerülhetne az is, hogy minek a tankönyv? Az iskolának teljesen más kihívásoknak kell megfelelni, mint bármikor. Szociális, szociálpszichológiai, pszichológiai, kognitív és sorolhatnám. A gyerekek nagyon gyakran az iskola előtt járnak. Az igazi kérdés a pszichológiai, szociálpszichológiai kihívásokban rejlik. A pedagógusképzést kell ehhez igazítani. Minden gyermekkel való foglalkozást (óvónő, tanító, tanár, stb.) egyetemi szintűvé kell tenni, s az új kihívásokra felkészíteni hozzáértő oktatókkal. Hiába a bérek emelése, az alkalmatlanságot nem oldja meg. Másik fontos elem, a bértáblát be kell fejezni, vissza kell szerezni a versenyszférába megélhetési okokból távozó pedagógusokat! Ezt bértáblával nem lehet. Csak néhány gondolat, de biztos, hogy valami teljesen mást kell keresni. Tanterv? Tankönyv? A maszatolás, vagy a sötétben tapogatózás elve! A szakszervezetek, a közalkalmazotti tanácsok, a tanári szakmai szervezetek és a rájuk repülő pártok úgyis tiltakozni fognak. Gumicsont, parasztvakítás. A struktúra téves. Legalább akkorát kellene lépni, mint a bankok esetében.
drkovax
2017. június 06. 12:52
Addig jó a szöveg, hogy a nagyobb szabadsággal nagyobb felelősség jár, de látni szeretném a felelősséget elhárító, a feladatot nem teljesítő "tanítanékok" elleni szankciókat is.
drkovax
2017. június 06. 12:51
Ha csak kimeneti szabályozás van, az a tanulók teljes röghöz kötését jelenti, mert nem fog tudni más iskolába átmenni. Évfolyamonként folyamatosan szabályozott tanterv kell.
Strassnoff Ignác
2017. június 06. 11:33
Az oktatás szabadsága: "A tanerő feltétlenül hangsúlyozza, hogy a gyermekek minden létező világok legjobbikában élnek és ezért végtelenül hálásnak kell lenniük vezérünknek! Ennek kifejtésében nagyfokú szabadságot kap a tanár. Például a választható formulák: Orbán Viktor a valaha élt legjobb magyar miniszterelnök. Nem volt még jobb miniszterelnök, mint Orbán Viktor. Orbán Viktor nemcsak a legjobb magyar miniszterelnök, de nemzetközi szinten sincs párja." Ezelőtt 1-2 éve ezt még viccesnek találtam volna. Ma már nem. Pár hete egy (Gondolom nem csak egy.) általános iskolában a 8.-as gyerekek dolgozatának témája a következő volt: "Orbán Viktor élete és munkássága." Ha nem látom a 2 szememmel, nem hiszem el, pedig már nem sok olyan van Orbániában, amit ne tudnék elképzelni... Esetleg a hívő nyáj említsen még valami hasonló jelenséget Európából! Tudom-tudom... Rákosi Mátyás, Nicolae Ceausescu, Joszif Viszaironovics Dzsugasvili.... Valami kortársat, ha lehet!!!! Abba már bele se mennék, hogy az orbanista etika órán mikkel tömik a gyerekek fejét. (Rothadó nyugat, szárnyaló Magyarország... Copyright 50-es évek.) Azért kellett cirkuszolni 89-ben a Kádár-rendszer ellen, mert Rákosi rendszerét szerettük volna újra? Én biztosan nem. Ami ma Orbániában folyik az nem oktatás, hanem agymosás. Amúgy hiányolom a Fidesz megszokott dumáját, az "elmúltnyócévvel" kapcsolatban. Már, hogy az az oka a legtöbb szar dolognak. (Mert például szar a NAT is.) Pont akkor szoktak le erről a dumáról, mire kezdenék vele egyetérteni...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!