Hogy tudjuk jelezni az elállási szándékot?
A tévhitekkel ellentétben, nem szükséges semmilyen formanyomtatványt kitöltenünk,
egyedül egy rövid, saját szavainkkal, szabadon megfogalmazott nyilatkozat keretein belül kell jeleznünk ezt a szándékot.
Amennyiben a honlapon megadott címre postán szeretnénk elküldeni ezt a nyilatkozatot, lehetőleg ajánlott, tértivevényes küldeményként adjunk postára, de az e-mailben történő közlés is teljesen megfelel erre a célra. A postán történő visszaküldés költsége minket, fogyasztókat terhel. Jogszabály értelmében pedig, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított
tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget,
ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is (tehát pl.: a szállítási, csomagolási díjat is visszakaphatjuk).
Üzletben történő vásárlás
Az üzletben vásárolt termékekre sajnos nem vonatkozik ilyen letisztult szabályozási rendszer. Természetesen megesik, hogy az üzletben megvásárolunk egy terméket, és később meggondoljuk magunkat, mert vagy nekünk, vagy a megajándékozottnak nem tetszik a vásárolt dolog. A „hagyományos" vásárlás esetében
a vállalkozó (azaz aki a terméket értékesítette) ilyenkor saját maga döntheti el, hogy visszaveszi-e a terméket.
Nem kell teljesen kétségbe esnünk, hiszen a gyakorlat azt mutatja, hogy a legtöbb üzlet méltányosan és fogyasztó-barát módon áll egy ilyen helyzethez. Ebben az esetben, fontos, hogy minél hamarabb (lehetőleg 15-30 napon belül) vigyük vissza a terméket az üzletbe, őrizzük meg külső és belső címkéjét, a blokkot, illetve vigyázzunk az állapotára, tisztaságára.
Üzlettől függően, ezekben az esetekben, cserére, vagy a termék árának visszafizetésére számíthatunk.
Segítség! Hibás a termék!
Más az eset a hibás termékek esetén: a szerződés hibás teljesítéséről beszélünk akkor,
ha a termék nem működik, hibás vagy hiányos, tehát nem alkalmas arra, hogy arra használjam, amire való.
Ebben az esetben a fogyasztó jogai egyértelműek: jogosultak vagyunk a terméket visszavinni, és a termék kijavítását, vagy cseréjét kérni. Itt a gyakorlat a felé hajlik, hogy amennyiben a hiba nem jelentős mértékű, akkor a vállalkozás elsősorban a termék kijavítására köteles. Ezt a kijavítást a vállalkozónak minél hamarabb kötelessége elvégezni (általában 15 napon belül), de
lehetséges, hogy a javítás elhúzódik.
Ehhez az időtartamhoz nekünk kell igazodnunk.
Természetesen a blokk megőrzése itt is alapvető fontosságú kritérium. Az üzletben történő vásárlásnál, főleg így karácsony idején, ajánlott a pénztárcában elkülöníthető helyre tenni a blokkokat megőrzés céljából (egyesek borítékba gyűjtik őket). Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy
a blokk annak a bizonyítéka, hogy létrejött a vállalkozás és a fogyasztó között az adásvételi szerződés,