Utcai kocsiból magyar hamburgerlánc

2020. június 11. 01:45

Amerikából tért haza Susánszky Ádám, hogy létrehozza a Zing Burger magyar hamburgerláncot, ahol fagyasztott készételek felhasználása helyett hazai alapanyagból frissen, rendelésre készülnek az ételek.

2020. június 11. 01:45
null

Takács Zsolt interjúja a Mandiner hetilapban.

Hogyan került közel a gasztronómiához?
A középiskola végén egy ismerősöm elhívott, hogy segítsek pohárszedőként egy afterpartin, gondoltam, a zsebpénzem mellé jó kiegészítés lesz. Ezután elkezdtem nyáron is a vendéglátásban dolgozni, mindig eggyel komolyabb helyre kerültem. Miután befejeztem a középiskolát, úgy érzékeltem, itthon nem elég szélesek a lehetőségek, illetve nem akartam belesüllyedni a hazai vendéglátásba, ezért külföldre mentem dolgozni, hogy kipróbáljam magam, és fejlesszem a nyelvtudásomat. Az Egyesült Államokban eltöltött három év alatt rengeteg, itthon még újszerűnek számító dolgot láttam a vendéglátásban, ezeket az ismereteket kezdtem el kamatoztatni.

Miért pont a hamburger?
Először nem az volt a középpontban. Az ezredfordulón jöttem haza, és 2010-ig nem is foglalkoztam a hamburgerekkel. Itthon elindítottuk a Balettcipő kávézót, aztán lett egy másik helyünk is. Azt viszont a 2008-as válság idején egyre nehezebben tudtuk tovább üzemeltetni, nem volt meg az önálló arculata, kellett egy lökés neki. Egyébként akkor zajlott világszerte a hamburger megújulási hulláma. 2007 környékén kezdtek megjelenni Magyarországon is a jó minőségű, kézműves hamburgerek, amelyeket utcai büfékocsikból vagy kisebb éttermekben árultak. Ez akkor nagyon új dolognak számított. Amerikában is szereztem ezzel kapcsolatban egy-két jó tapasztalatot, ezért döntöttünk úgy, hogy belevágunk.

Sokak szerint az hozta meg a sikert, hogy az Egy Nap a Városban blog 2010-ben a legjobb budapesti hamburgerként hivatkozott az éttermének burgereire.
Az akkori éttermünkben, ahol én voltam a főszakács, éppen elkezdtük készíteni a magunk által különlegesnek vélt hamburgert – de ez még nem a Zing égisze alatt ment. Úgy gondoltuk, a vevők között elterjed majd a híre, és egymásnak adják a kilincset: igyekeztük rózsaszínre sütni a húspogácsa közepét, és arra törekedtünk, hogy olyan hamburgerélményt nyújtsunk, amilyet senki más nem tud. Az Egy Nap a Városban blogosok pont akkor kezdték el keresni Budapest legjobb hamburgerét, amire akkor még inkább a Marika néni kávézója, a Wikinger és a hozzájuk hasonló helyek pályázhattak a legjobb eséllyel. Mi más vonalat vittünk: a közepesen átsült vagy sztékszerű hamburgereinket sokkal megfizethetőbb áron kínáltuk, mint a többiek.

Fotó: Ficsor Márton
Fotó: Ficsor Márton

Nem volt túl nagy kockázat új koncepcióval belépni a magyar piacra?
Ahogy az élet bármely más területén, a vendéglátásban is mindig az nyer, aki újat hoz be. Eleinte nem éreztem benne a kockázatot, pedig a fogyasztók nem ismerték még ezt a vonalat, és nem voltak rá felkészülve. A mai napig sokan viszolyognak attól, hogy közepesre sütjük a húst, talán még mindig nem ment át igazán az üzenet, hogy ez a legjobb módja a hamburgerkészítésnek – persze ha valaki nem szereti így, neki igyekszünk teljesen átsütni. Visszatérve a kérdéshez: inkább az lett volna a kockázatos, ha nem lépünk ilyen irányba, mert a pénzügyi helyzetünk szorongatott, és muszáj volt valami újdonsággal előrukkolni.

Hogy látja, miként alakult át a gasztronómia Magyarországon az elmúlt években?
A kétezres évek eleje óta folyamatosan változik a helyzet. Az úgynevezett gasztroforradalom 2006 környékén kezdődött: négy-öt-hat étterem elkezdte a hagyományos gundeli magyar konyhát megújítani a jó minőségű alapanyagokra helyezve a hangsúlyt. Eközben elindult a Bocuse d’Or is, és a magyar gasztronómia, hasonlóan, mint az autógyártás, felülről kezdett el egyre szélesebb körben új és jobb technológiákat bevezetni. Az autóiparban a Formula 1-ben próbálják ki a legújabb fejlesztéseket, így működik ez a gasztronómiában is: amit egy Michelin-csillagos étterem technológiában meg tud oldani, elképzelhető, hogy tíz év múlva már a háziasszonyok tudástárában is benne lesz. Ilyen például a szuvidálás technológiája, ami tizenöt évvel ezelőtt még olyan volt, mintha űrtechnológia lenne, és hasonló a helyzet a sörfőzéssel is. 2006 környékén tehát megindult a gasztronómia megújulása, amire 2012 környékén megérkezett a street food válasza. A társam, Csanda Eszter által szervezett Street Food Show és a Gourmet fesztivál égisze alatt kezdődött, akkor jöttek rá az emberek, hogy nemcsak konyhakész alapanyagokból összerakott dolgokat lehet az utcán fogyasztani, hanem ott is lehet igazán jó falatokhoz jutni.

Fotó: Ficsor Márton
Fotó: Ficsor Márton

Mióta elkezdték, sokkal telítettebbé vált a piac. Hogyan lehet kitűnni a tömegből?
A Zing esetében fontos hozzáadott érték az ismertsége. Szerencsére jókor kezdtük, és sokat dolgoztunk azért, hogy a márkát a minőséggel azonosítsák az emberek. Emellett rengeteg embert tudunk kiszolgálni. A kezdetek óta ragaszkodunk ahhoz, hogy mi készítsük el a saját alapanyagainkat, szemben a versenytársakkal: nagy részük egyszerűen csak megveszi a húspogácsát, a zsemlét, és csupán összecsomagolja a hamburgert. Mi a mai napig saját magunk főzzük még a ketchupot is. Olyan lekövethető alapanyag-állományból készítjük az ételeinket, hogy tudjuk, mindaz, amit beleteszünk a hamburgereinkbe, olyan minőségű, hogy a saját gyerekeinknek is jó szívvel odaadnánk. Ez az egyik alapfelfogásunk.

Az alapanyagok nagy része ezek szerint magyar termék?
Igyekszem behozni az üzletbe a patriótavonalat, és úgy gondolom, hogy azzal fejlődik a gazdaság és Magyarország is, ha hazai termelőktől vásárolunk. Közvetve munkahelyeket is teremtünk azzal, hogy honi marhatermelőtől vásároljuk a húst, és felkeressük a jó tanyasi csirkefarmokat. A mézet például Burgyán Attila méhészetéből, Csobánkáról szerezzük be a kólás barbecue-szószunkhoz, mert nincs felőle kétségem, hogy nagy körültekintéssel kezeli a mézet. Tisztában vagyok azzal, hogy húsz százalékkal olcsóbban megkaphatnám a Kínából érkező importot, de úgy vagyunk vele, hogy a lekövethető forrásból származó élelmiszernél nagyobb kincs nincs, főleg a mai világban, ahol a fogyasztás egyre inkább eltávolodik az élelmiszer-készítés helyétől.

„Megérett a vállalkozás a külföldi terjeszkedésre”

Franchise-rendszerben már vidéken is nyitottak éttermet. Jövedelmezőnek tűnik a fővárosi turistaövezetből való kitörés?
A legjobb helyeink már nem a turistaövezetekben találhatók, de ott is van egy-két jól működő helyszín. Az első vidéki üzletünk valóban most nyílt Székesfehérváron egy ügyes és agilis franchise-partnerünk révén. Érdekesség, hogy ő sosem dolgozott még a vendéglátásban, mégis kiválóan elsajátította egy hamburgerező üzemeltetésének mikéntjét. Jövedelmezőnek tűnik, de sajnos pont a kijárási korlátozások bevezetése előtt egy héttel nyílt, volt tehát összesen négy napja a normális viszonyok között, és utána máris át kellett állni a házhoz szállításra, ami persze jelenleg nem a profitszerzésről szól. Örülünk neki, hogy sikerült viszonylag nagy bázist kialakítani a vevőkört illetően.

A koronavírus-járvány miben változtatta meg a Zing működését, nehéz volt az átállás a kiszállításra?
Eleinte hatalmas nehézségeket okozott, de szerencsére gyorsan sikerült kiszállítási pontokat felállítani, és ezáltal új vevőközönséget is elérhettünk. A házhoz szállítás illúzió, mivel a kiszállító cég jutaléka 25 százalék környékén van, ami gyakorlatilag a teljes profitot elviszi, és ehhez még hozzájön, hogy az elviteles ételek áfája 27 százalék. A mi bruttó áraink eközben nem változtak, vagyis eddig 100 forintból 93 maradt nálunk, most pedig csupán 79 forint. A kiszállítás inkább csak víz felett tartja a vállalkozást, arra volt jó, hogy a legtöbb munkatársunkat meg tudtuk tartani: hetvenszázalékos a foglalkoztatásunk.

Fotó: Ficsor Márton
Fotó: Ficsor Márton

A beszállítók között milyen a hangulat, volt akadozás az ellátásban?
Az elején igen, de szerencsére az áruforgalmat nem zárták le. Kicsit nehézkesebben ment, és továbbra sem tudunk hatalmas mennyiséget megrendelni, mert magasabb a marginális költségünk. Azoknál a termékeknél tapasztaltunk akadozást, amelyek hirtelen slágerré váltak. A liszttel szerencsére nem volt gond, az élesztő esetében akadt egy kis probléma az elején. Nagyobb baj, hogy vannak olyan termékek, amelyekből túl sok marad a piacon. Akik az angus marhával látnak el minket, nem tudták a sztékhúsa­ikat értékesíteni, mert az éttermek, ahol rengeteg bélszín fogyott, most zárva tartottak.

A vidék felé nyitás mellett a külföldi terjeszkedésen is gondolkodtak?
Többször is voltunk külföldön helyszínt keresni. Most éreztük úgy először, hogy megérett a vállalkozás a külföldi terjeszkedésre, de ennek legnagyobb akadálya a humán és a tőkeerőforrás hiánya. Tervben van, de a válság most mindenkinek gyomrost adott.

Nagy tőkeigénye van a külföldi terjeszkedésnek még úgy is, hogy franchise rendszerben a szerződő külső partnerek hoznák létre az éttermeket?
Franchise rendszerben elsőként külföldre menni nem lehet, mert attól, hogy Magyarországon ismert a Zing márkanév, Ausztriában, Csehországban senki nem ismeri. Ha sikerülne a külföldi terjeszkedés, akkor egy franchise­partnerrel közösen vágnánk bele, hogy megnézzük, milyen a felvevőpiac, és hogyan viszonyulnak a termékhez az ottani fogyasztók. Egy magasabb tőkeigényű országban, mint Ausztria, egy üzletnyitás könnyen háromszázezer euróra is rúghat, és további százezer eurót emészt fel az egyéves működés.

„Azzal fejlődik a gazdaság és Magyarország is, ha hazai termelőktől vásárolunk”

A külföldi terjeszkedésen kívül milyen jövőbeli célokat lát?
Új üzletágunk bevezetésének most volt a premierje. A cél az, hogy a Zing márkanév alatt, Zing Steak & Co. néven, kereskedelmi termékeket juttassunk el a fogyasztókhoz. Sztékhúsokat és marinált húsokat, illetve friss hamburgerhús­-pogácsát és zsemlét lehet rendelni, hogy otthon, a családdal, a barátokkal is átélhető legyen a Zing-­élmény. Nemcsak az a célunk, hogy a fogyasztóknak egy hétvégi gasztronómiai élményt nyújtsunk, hanem az is, hogy a termékek középtávon megtalálhatók legyenek az élelmiszerüzletek polcain.

Címlapkép: Ficsor Márton

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!