BKV: Megoldjuk a frankfurti villamosok klimatizálását

2021. július 06. 09:53

A tulajdonos német vállalat szerint nem klimatizálhatóak utólag a villamosok, a BKV szerint igen.

2021. július 06. 09:53
null

Ahogy megírtuk, a tulajdonos német közlekedési vállalat, a VGF szerint utólag sem klimatizálhatók azok a frankfurti használt villamosok, amelyeket megvenne a Karácsony Gergely vezette budapesti Városháza. A társaság azonban az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: az utóbbi napokban a „tények részleges ismeretén és hibás értelmezésén alapuló” téves információk jelentek meg a használt frankfurti villamosok beszerzésével, klimatizálhatóságával kapcsolatban. Hozzátették, hogy az elmúlt időszak új járműbeszerzései (CAF) ellenére is a BKV Zrt. villamos-járműállománya zömmel, mintegy 80 százalékban magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll. A korszerűsített, csaknem 50 éves Ganz csuklós villamosok is elérik 10-12 év múlva azt az életkort, amely után már nem üzemeltethetők tovább.    

Fejlődött a klímatechnológia?

Ezért az elsődleges beszerzési cél a korszerűtlen Ganz csuklós villamosok kiváltása. Végül Frankfurtban sikerült olyan használt járműveket találni, amelyek műszaki kialakítás szempontjából megfelelőek (jól karbantartott, keskeny kocsiszekrényük van, alacsonypadlósak). A villamosok ugyanakkor nem klimatizáltak, mivel a 10-15 évvel ezelőtti felújításoknál a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia.

Azóta azonban a klímatechnológia jelentősen fejlődött,

a berendezések kompaktabbak lettek – jelezték.    

„Ezt felismerve, az első pillanattól kezdve azzal számoltunk, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánjuk oldani. A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd” – emelték ki, hozzátéve, hogy jelenleg tart a beszerzés pénzügyi kérdéseinek és a járművek műszaki megfelelőségének vizsgálata. Hozzátették, hogy a műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a tény is, hogy

az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta.

A Magyar Nemzet hétfőn azt írta: a tulajdonos német közlekedési vállalat, a VGF szerint utólag sem klimatizálhatók azok a frankfurti használt villamosok, amelyeket megvenne a Karácsony Gergely vezette budapesti Városháza.

(MTI)

Kép forrása: Youtube-videó

Összesen 86 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rókabácsi
2021. július 06. 18:01
pont úgy ahogy a belvárosi dugókat!
catalina9
2021. július 06. 17:21
„tények részleges ismeretén és hibás értelmezésén alapuló” hát lássuk a teljes ismeretet és a hibátlan értelmezést...ja, hogy olyan nincs?
Bell & Sebastian
2021. július 06. 17:08
Mivel ez a szakmám, valamennyire konyítok a légkezeléshez. Gyaníthatóan azért nincsen igaza a BKV -nak, mert a sűrű nyitogatás akkora befúvást igényelne, ami lobogtatná a lányok szoknyáját. Ha a feladat az, hogy legalább 5 Celsius fokot levigyük a hőmérsékletet a külsőhöz képest, és ezt 5 percenként kezdhetjük elölről a nyitogatás miatt, akkor maga a befúvó légáramlat fog felső légúti- és szemgyulladást okozni. Nem beszélve a karosszéria elégtelen szigeteléséről. Magyarán, nagy felületen és kis légsebességgel szabad csak sok hideg levegőt befújni sok-sok anemosztáton keresztül, ami komoly elosztó csatornahálózatot, és szívó oldalon nagy felületet megfelelő szűréssel igényel, hogy kinn maradjanak a kipufogó gázok. A szűrő ellenállását le kell győzni, ami plusz energia. Ha csak a belsőt keringtetik, akkor lemegy a páratartalom és elfogy az oxigén. Erre lehet mondani, és a vasút vagy busz? Az teljesen másként üzemel, bár ott sem egyszerű egy működő szerkezetet utólag beleapplikálni. Szóval, ez nem úgy megy, ahogyan Móriczka Gergely elképzeli. Műszakilag meg lehet erőszakolni, csak mennyiért? Nagyjából a beszerzési költségek feléért, és akkor már nem is olyan jó üzlet, ugyebár. De szólok előre, ebből klíma sosem lesz, legfeljebb hűtött levegő. Ha van arra egyáltalán idő, hogy a gép elvégezze a dolgát. Elsősorban ott bukik a mutatvány, hogy nincsen.
Rodolfo
2021. július 06. 13:04
Vágó Pifta szerezhetne frank frankfurti hűtőládákat, ő egyedül beszereli őket annyira képzett! Csak adjatok neki bort - anélkül elalszik...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!